lørdag 10. april 2010

Stasjonsmester Sandes første stasjonsundervisning.


I går testa jeg ut stasjonsundervisning i grammatikk (verb) på mine 6./7. klassinger. Jeg må innrømme at det var en smule kaotisk til tider, men likevel gikk det bedre enn forventet. Elevene syns det var en uvant, men morsom måte å jobbe på.

Jeg hadde fem stasjoner á 13 minutt, som så noenlunde slik ut:
Stasjon 1. Dataoppgaver: http://ordforalt5-7.cappelendamm.no/c170237/sammendrag/vis.html?strukt_tid=170237
Stasjon 2. Papiroppgave: Lese en liten tekst, streke under verbene og bøye dem i et bøyingsskjema.
Stasjon 3. Leseoppgave (lærerstyrt): Sitte i ring. Lese en historie, og hver gang det blir lest et verb begynner nestemann automatisk å lese. Læreren er med å leser.
Stasjon 4. Papiroppgave: En tekst der der verbene mangler. Elevene skal sette inn riktig verb i riktig tid.
Stasjon 5. Mimeoppgave: Trekke en lapp med et verb. Dette verbet/ordet skal mimes (i rett tid).
Til slutt skrev elevene logg fra denne dobbelttimen i norsk.

Stasjonsmester Sande har altså hatt sin første stasjonsundervisning, og funnet ut at hun overhode ikke er noen mester,....enda:-) Det frister så absolutt til gjentagelse, men først skal Stasjonsmester Sande ta med seg sine 7. klassinger på klassetur til Høvringen og gå på ski!

1 kommentar:

  1. Herlig å kunne ta det i bruk. Lurer på om vi skal bruke det litt, nå som boka om meg selv er levert inn

    SvarSlett