torsdag 9. februar 2012

LESERINNLEGG. . . . . meninger på TIP (vg.1)

(Fra skriveskolen.no)

Leserinnlegg er i hovedsak en kort tekst som ytrer meninger om et aktuelt tema.
Innholdet i slike leserinnlegg varierer ofte, og ikke alle innskriverne er like saklige. Gode leserinnlegg er argumenterende, og innleggene kan gjerne vise både engasjement og temperament, humor og ironi. Jeg har jobbet med leserinnlegg sammen med elevene mine, og resultatet ble mange gode og morsomme tekster. Jeg legger her, med løyve fra elevene mine, inn noen få av tekstene.

Hva slags verden er det vi lever i?
Vi lever i et land som er preget av velstand og trygghet. Vi har generelt en god økonomi, mat og tak over hodet. Med andre ord; vi har ikke akkurat verdensproblemer å tenke på!
Men likevel har vi tusenvis av små problemer. Snøfresing tidlig på morgenen, kuskitlukt og løse hunder er eksempler på hva slags daglige problemer vi må hanskes med.
Personlig har jeg sluttet å lese baksiden av min egen lokalavis. Den siden heter «på tråden», og der kan folk sende inn sine meninger om forskjellige ting. Og den siden er aldri tom. Folk sender inn klager på absolutt alt du kan tenke deg. Og felles for dem alle, er at de kun er bagateller.
Jeg tror vi har fått det altfor bra i Norge. Vi glemmer hva som foregår i den tredje verden, og fokuserer heller på alle de små bagatellene som vi må leve med. Uansett hvor bra vi får det, er det alltids noen som heller vil fokusere på hva som kunne vært enda bedre, og det uttrykker de ofte gjennom å klage. Dette er noe som dessverre bare vil bli enda vanligere i tiårene fremover.
Norge tjener mere penger på olje enn noen gang før, og vi er sikret velstand i mange generasjoner fremover. Jeg tror, at jo bedre vi får det, desto mere vil befolkningen klage. Jeg regner med at det helt sikkert er noen som kommer til å klage på dette innlegget også..
Henrik, 1TPC


Tomme hus.
Hva er det med at alle skal beholde gamle småbruk på landet når de aldri er der? Hva om noen som trengte et hus kunne få sjansen til å flytte dit i stedet for at alt faller sammen og gårdene og husene forsvinner. Har ikke kommunene og diverse politikere bestemt at det skal være “lys i alle hus”. Det virker ikke som om det blir ivaretatt, men det er selvfølgelig synd for bygdekommunene at ungdom flytter til byen i stedet for å holde seg i bygda.
Mange ønsker å komme seg tilbake til hjembygda si, men når de må starte fra bunnen av med å bygge eget hus for å klare det, så er det mange som velger å holde seg i byen på grunn av at en leilighet er billigere og kanskje like greit. Det snakkes stadig om utflytting fra bygda og at de trenger mere folk til kommunene for å holde oppe innbyggertallet, men tenk om de som satt med to eller flere hus som sjeldent ble brukt, hadde solgt til ungdom som ville ut på bygda igjen. Da hadde kommunen fått nytt liv i bygda. Itillegg hadde det kommet arbeidskraft nok til å starte bedrifter, og ikke minst opprettholdt de bedrifter som er på vei til nedleggelse.
Hvis kommunene ikke skaffer seg bedre ordninger for ungdom så må de bare belage seg på at bygda blir mindre og mindre. Dette ender med større byer og utdødde bygder over alt. For vi som ser verdiene i bygda og naturen rundt betyr det masse å få nye innbyggere til bygda vår. For rundt fem år siden var bygda jeg bor i full av liv og ungdom, men nå er alle flyttet til byen for å jobbe og gå skole og sentrum er bare full av pensjonister. De ungdommene jeg spør sier at det er for lite tilbud i kommunen, og i tillegg finnes det ikke hus til salgs. Nytt hus blir alt for kostbart mener de fleste.
De som er glad i bygda si elsker å se at det skjer nye ting, og miljøet og livet på bygda er mye bedre enn miljøet i byene, derfor må bygdekommunene gi ungdom bedre tilbud, eller så er byen alternativet. Samtidig må folk selge ubebodde hus før de faller ned.
Hilsen en som elsker bygda si.
Arne, 1TPB


Hvorfor være så treig?
Det nærmer seg en aften, en etterlengtet aften. Jeg har ventet på kvelden over et par uker, kanskje måneder. Endelig står jeg på badet etter å ha trippet hele dagen for å starte med hår fiksing og sminking. Jeg hører kanskje på musikk for å sette opp stemningen, og på noen vers er hårbørsten bra og ha som mikrofon. Jeg ser meg selv i speilet, og jeg ser det bare på hele meg at denne kvelden kommer til å bli bra. Kanskje litt flørting, dansing, fliring og jentesladder på vors.
Under all den gode stemningen hører jeg at mobilen piper, jeg har fått en melding. Jeg smiler godt inni meg, helt til jeg ser hva som står, ’’Beklager Anne Line, men jeg kan ikke bli med likevel. Jeg må henge opp klærne som er i vaskemaskinen’’.
Jeg kjenner at jeg tørner. Avlyser en kveld som hun selv har lengtet etter, og erstatter den med en unnskylding som å henge opp noen klær? In my ass!
Blodet strømmer opp og ned, og fra side til side. Jeg slenger fra meg mobilen, ser meg i speilet og det jeg ser er en klovn med ansiktet halv sminket, og lengre opp ser det ut som jeg etterligner Cruella de Vil, med halve delen krøllet og den andre et snurret opp i ruller.
Jeg irriterer meg mest over alle de tankene som strømmer i hodet mitt. Unødvendig tid som jeg har kastet bort som jeg kunne ha brukt til familien min som er på kino og ser på filmen som har blitt best i test. Unødvendig tid å kaste bort når jeg kunne ha hjulpet bestemoren min med å vaske et par gulv. Eller kanskje for å være på samme side som dem som er prippen, så er det unødvendig og kaste bort så dyr sminke.
Så dere, hvorfor ikke si ifra litt tidligere?
Anne Line, 1TPC


HI-FI!
Det verste jeg vet er dårlig lyd!
Jeg takler det ikke, blir sint og irritert. Den skrikende diskanten, utydelige mellomtonen og bassen som ikke greier å holde følge med musikken, da er det like greit å skru av og kjøpe seg noe skikkelig.
Jeg har holdt på med dette i nesten 10 år, og for meg skal lyden være perfekt for mine ører. Noe som er veldig vanskelig å få til!
Det første du må tenke på når du skal ha et musikkanlegg, er hva slags musikk du skal bruke det til. Etter det kan du begynne å tenke på hva slags høyttalere du skal velge. Forsterker er en veldig viktig del av dette, for det er den som skal drive høyttalerne. Derfor må du velge en som gir nok strøm, og som kombinerer det andre slik at lyden blir fin og fyldig, og ikke skarp.
Mitt mål med lyden er at den skal høres så ekte ut som mulig, som om bandet Dire Straits står og spiller live inne på rommet ditt.
Det er min mening!!
Steffen, 1TPB

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar